Nu går tyvene efter bilens sidespejle

Avanceret elektronik har gjort bilers sidespejle eftertragtede blandt tyve. Tyverierne har i årevis plaget vores nabolande. Nu er de nået til Danmark.

Sidespejl på bil uden spejlglas
Bilist

Først var det bilernes airbags, forlygter og infotainmentsystemer, tyve gik efter. Nu har de fået øjnene op for en ny del: bilernes sidespejle. I langt de fleste tilfælde „nøjes“ tyvene med at stjæle spejlglasset, men i enkelte tilfælde har det været hele spejlhuset, de er rendt med.

Tyveri af sidespejle har længe være et kendt fænomen i flere europæiske lande og i dele af USA, og det ser nu også ud til at være nået til Danmark. Sidste efterår ramte det ejerne af biler i det dyrere segment. Først i november kunne Nordsjællands Politi melde om flere tyverier af sidespejle på en enkelt nat i Humlebæk og Fredensborg, nord for København. Siden var det i Randers, hvor tyve på en enkelt nat stjal sidespejle på 15 biler, mens det i Viborg gik ud over 13 biler.

Også i Hvidovre ved København er bilejere stået op til manglende sidespejle. I januar i år havde op mod ti bilejere på en villavej fået stjålet et eller begge sidespejle i løbet af natten.

– Vi kan bekræfte, at vi har set en række af disse tyverier af sidespejle i Hvidovre de sidste uger. Det er en kriminalitetsform, som har set flere steder på Vestegnen det sidste halve år, og som vi har fokus på. Vores formodning er, at der ofte er tale om organiseret kriminalitet, hvor tyvene sælger bildelene videre, siger politikommissær Christian Poulsen til FDM.

Er nemt at stjæle

Spørgsmålet er, hvad der får tyve til at gå målrettet efter bilernes spejlglas.

– Et sidespejl er på mange nyere biler ikke bare et sidespejl. I dag sidder der dyr, avanceret elektronik i selve spejlglasset. Derfor er spejlene blevet en dyr reservedel, der er nem at stjæle og derfor er i høj kurs blandt tyve, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Med det rette værktøj, f.eks. en sugekoppistol, er det ingen sag at løsne spejlglasset, og det tager kun få sekunder. Derfor er det ifølge Lone Otto så godt som umuligt at gardere sig mod tyveri.

Dyrt at skifte ud

Hos Mercedes-Benz Danmark er man bekendt med de stigende tyverier af sidespejle.

– Vi kan ikke gennemskue, hvad motivationen skulle være for at stjæle sidespejlglas, andet end at de er ret bekostelige, siger værkstedschef hos Mercedes-Benz Danmark Lars Jørgensen.

Han fortæller, at nye spejlglas typisk koster 2.500-3.300 kr. før moms. Ud over en varmetråd indeholder spejlene en teknik, der sikrer nedblænding, samt rummer et symbolfelt, der aktiveres i forbindelse med bilens blindvinkelalarm. Hos BMW Danmark bekræfter pressechef Mette Lolholm, at der er tale om avancerede spejlglas, som indeholder både automatisk nedblænding og varme.

Organiseret kriminalitet

Et af de værksteder, hvor man har mærket til tyverierne, er Lindholm Biler i Viborg.

– Det skete ret pludseligt, da vi på få dage fik et større antal biler ind, som manglede et eller begge sidespejle. Det var helt tydeligt, at Viborg var blevet ramt af et raid, siger indehaver af Lindholm Biler Henrik Bollerslev, der anslår, at man fik 10 biler ind.

– Selvom det bare er spejlene, der skal skiftes, løber det nemt op i 3.000-4.000 kr. Men vi havde også ét tilfælde, hvor tyvene havde fået ødelagt ledningsnettet i spejlhuset. Det kostede små 20.000 kr. at reparere.

Henrik Bollerslev har gennem årene set flere tilfælde, hvor tyve er gået efter bestemte dele, lige fra partikelfiltre til airbags, anhængertræk og sågar bagklappen på VW Passat og BMW 5-serie stationcars.

Politiet formoder, at der er tale om organiseret kriminalitet.

– Vi ser desværre jævnligt bølger af tyveri af bildele, og denne gang er det så sidespejle på dyrere biler, som tyvene er gået målrettet efter. Vores formodning er, at der ofte er tale om organiseret kriminalitet, hvor tyvene sælger bildelene videre. Det kan være både omrejsende kriminelle fra udlandet og gerningsmænd, der bor i Danmark, som står bag, siger kommunikationskonsulent ved Østjyllands Politi Emil Enemark Sørensen til FDM.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.

Kontakt rådgivningen